Followers

Thursday 10 April 2014

Pak Aji dan Koleksi Tongkatnya

As-salam.

Selepas selesai urusan pengebumian Baba Zid pada hari Isnin, kami bertolak balik ke KL keesokan harinya. Pak Aji mahu mengikuti jalan Cameron Highlands lagi. Mak Aji ikutkan sahaja sebab Mak Aji mem besar dan Pak Aji supirnya - janji sampai ke rumah dengan selamat, sudah! 

Rupa-rupanya Pak Aji ada rencana tersendiri - mahu jenguk tongkat lagi di Lata Iskandar! Mak Aji ikutkan sahaja. Kalau tempoh hari Pak Aji beli dua tongkat, satunya kayu kemuning hitam dan yang satu lagi tongkat penunduk gajah, kali ini dibeleknya pula tongkat teras gemunggal yang pernah kami lihat sebelum ini pada harga RM400! Tempoh hari Pak Aji belek punya belek, tetapi tidak dibelinya dek harganya yang begitu mahal! Kami menyinggah lagi ke kedai yang sama. Kali ini tuan punyanya pula yang berjual pada hari itu. Melihatkan minat yang ditunjukkan Pak Aji akhirnya dia sanggup menjual tongkat tersebut dengan harga RM200! Apa lagi, senyum lebarlah Pak Aji! Maka bertambahlah koleksi tongkat Pak Aji!

Sukanya dia! Pak Aji dan tongkat barunya, daripada
teras gemunggal.
Tongkat teras gemunggal yang ditempah khas seorang
Cina yang bernilai RM4000! - kepala naga!
Yang ini juga yang ditempah orang daripada teras gemunggal
dalam bentuk pedang- semacam pedang dalam cerita
kartun aje ya! Untuk hiasan dinding, kata tuan kedai.
Sebahagian daripada koleksi tongkat yang terjual. Yang di kiri sudah selamat
berpindah tangan kepada Pak Aji!
Mak Aji ambil aje foto daripada penerangan yang diberi baca oleh tuan kedai.
Khasiat teras gemunggal pula ada di sini:


Untuk memastikan keaslian kayu teras gemunggal, tuan kedai membuat dua demonstrasi - kepingan teras dilayur dengan api dan ia tidak terbekas langsung dek api (pemetik api) itu. Satu lagi demonstrasi seperti dalam foto berikut:

Kepingan teras kayu itu dikikis untuk menghasilkan serbuk. 
Serbuk kayu yang dihasilkan diletakkan ke kengan Mak Aji. Mak Aji diminta agar menggosoknya ke kulit lengan. Setelah seketika serbuk itu hilang kerana meresap ke dalam kulit!! Hairan bin ajaib!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...