Followers

Friday 2 December 2011

Yang Bakal Ditinggalkan

Hari ini hari kedua dalam bulan terakhir tahun 2011. Betapa cepatnya masa berlalu. Tinggal sekitar kurang lebih enam bulan lagi Mak Aji akan meninggalkan kerjaya yang telah diceburi selama 29 tahun - ambil kira tahun depan - (memang tak menyempat-nyempat tunggu maksimum 30 tahun!). Di sinilah semuanya bermula (cewah, macam dalam lagu ke, atau jingle dalam iklan, macam pernah dengar aje??). Mak Aji menjejak kaki ke sini pada hujung Julai 1983 (memang otai, tak syak lagi!). Hari terakhir bekerja pada 29 Jun 2012 - tak lama lagi tu, pejam celik, pejam celik tibalah masanya. Siapa yang tidak sayang akan kerjaya yang dibina sekian lama, siapa yang tidak sayangkan rakan-rakan sekerja yang dikenali sejak bertahun-tahun? Walaupun begitu, Mak Aji rasa cukuplah sekadar separuh tahun hadapan Mak Aji menyumbang apa yang termampu diberikan untuk organisasi. Ramai lagi staf lain yang jauh lebih berkeupayaan untuk mengambil alih tugas Mak Aji. Setiap yang hilang akan berganti, insya-Allah dengan yang lebih baik lagi!

Sejak menghuni bangunan baru (31 tingkat) sejak tahun 2002 dahulu, suatu perkara yang selalunya kita ambil endah tak endah (termasuk Mak Aji sendiri) ialah betapa cantiknya pemandangan dari atas bangunan tinggi ini (dari tingkat 24) - melihat lanskap Kuala Lumpur. Mak Aji rasa inilah salah satu perkara yang Mak Aji akan rindu kelak:


Jalan menghala ke Cheras
 

Jalan menghala ke pusat bandar

Menara KL dan Menara Berkembar berdiri megah

Persimpangan bertingkat yang dahulunya Bulatan Edinborough

Stadium Merdeka yang merakam sejarah negara
Pernah suatu ketika dahulu semasa Mak Aji sering menghadapi masalah mendapatkan teksi untuk ke pejabat, Mak Aji terfikir, "Aku ni tersalah pilih tempat kerja ke, sampai teksi pun tak nak pergi??" Bukan apa, mereka "takutkan" bulatan Edinborough sebab terlalu amat sesak! Sekarang, dengan persimpangan bertingkat, boleh pandu kereta 110 km sejam (jalan ataslah)! 
  
Apapun semua ini akan tinggal kenangan semata-mata, selepas suatu tempoh bekerja yang agak panjang. Kalau berborak dengan budak-budak yang baru masuk kerja, mereka macam tak percaya yang 'orang tua' ni dah bekerja sebegitu lama (or is it that I don't look that old?? - perasanlah Mak Aji ooiii!!).

Anyway every beginning has to have an end to it and I do hope that I will enjoy the new phase which I will face very soon!

2 comments:

AsiahRSC said...

huhu...kononlah dah ada kamera canggih!! Lawa gambar!!! Will join you soon too, insyaallah ...

Ummu Madihah said...

Yalah! Saja merakamkan pemandangan dr tingkap blk sblm bye-bye, masa ingat dan masa lapang sikit. Jom join grup pencen, kita buat akt org pencen!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...