Followers

Sunday 4 December 2011

Iglu di Malaysia??

Jangan terkejut kalau Mak Aji kata di Malaysia pun ada iglu! Sebenarnya iglu bukan sahaja binaan ais berbentuk kubah yang didiami orang Eskimo, binaan struktur lain berbentuk kubah juga digelar iglu. Lihat gambar di bawah:

Ng bersama-sama anaknya yang berusia setahun di luar iglunya.

Ng minum teh bersama-sama keluarga .
Berikut kisah yang dipetik dari The Star hari ini:

Sebuah pondok yang diperbuat daripada tanah yang digelar oleh penduduk tempatan sebagai iglu tanah telah berjaya menarik minat pengunjung ke sebuah ladang organik kepunyaan Ng Tien Khuan, 40 tahun di Lojing, Cameron Highlands. Selain tanah, pondok tersebut Ng menggunakan gabungan buluh, ranting dan juga tahi lembu untuk membina struktur pondok tersebut. Dindingnya diperbuat daripada campuran tanah merah, tahi lembu dan juga simen untuk menstabilkannya. Bumbungnya pula diperbuat daripada buluh dan atap serta dikemaskan dengan tali dan juga paku dengan campuran tanah dan tahi lembu. Ng juga menggunakan kaca untuk membenarkan cahaya masuk.

Menurut Ng, idea membina pondok ini tercetus apabila pelawat ke ladangnya mencadangkan agar dia membina pondok di situ. Ng menerima idea tersebut kerana beliau banyak meluangkan masa di situ, lantas beliau mula tercari-cari struktur yang bukan sahaja unik malah mesra alam. Beliau mendapatkan reka bentuk tersebut dari Internet.  

Suhu di dalam pondok sekitar purata 21 darjah Celcius dan agak selesa tanpa memerlukan kipas ataupun pendingin hawa. Pondok tersebut (yang mempunyai ruang bawah tanah, bilik tidur, ruang tamu, bilik air dan dapur di luar) mengambil masa 15 bulan untuk dibina dan Ng merancang membina dua buah lagi pondok yang serupa untuk menerima kunjungan keluarga ke ladangnya. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...