Followers

Saturday 30 July 2011

Hujung Minggu Datang Lagi

Alhamdulillah hujan pagi ni, nyaman rasanya. Moga tak panas sangat hari ni. Pak Aji jemur kain sampai berembun, lupa nak bawa masuk. Mak Aji tengok embun ada pada daun-daun pisang belakang rumah - sambil buat kerja di dapur, masak nasi goreng cina. Tu bagus kalau buat sapu kat muka untuk awet muda!! Selesai masak panggil Pak Aji makan. Anak-anak masih sambung tidur lepas solat subuh tadi. Asyik overtime budak-budak ni. Sekejap lagi si A akan pergi jemput kawan seponpesnya juga, dari Singapura. Si M pulak akan pergi ke KLCC (lagi??) untuk jumpa kawan seponpesnya juga yang datang dari Surabaya. Rupanya orang seberang kalau datang KL tak sah kalau tak pergi KLCC. Zaman Mak Aji dulu kalau mak dan ayah datang KL, tak sah kalau tak pergi GLOBE SILK STORE yang sekarang ni dah ditukar ke apa ke namanya ya?? Mereka balik rumah aje, Mak Aji dan kakak berebut beg plastik GLOBE, buat bawa shorts (betul, seluar pendek warna biru muda - almaklumlah zaman jahiliah dulu, seragamnya pinafore warna yang sama) untuk PE (PJ - pendidikan Jasmani). Bila bawa ke sekolah, rakan-rakan sekolah cemburu sakan, "Wah, dari KL??", Mak Aji senyum bangga. Yang paling terasa mereka yang tak pernah sampai KL.

Budak-budak sekarang nasib mereka baik, mak bapa berduit, boleh ke sana ke mari, juga ke luar negara tanpa banyal soal jawab. Mak Aji dulu, nak pergi camping Girl Guide pun ayah tak bagi, "Bahaya," katanya, "...bercampur lelaki perempuan." End of Story. Tak pergilah jawabnya, gigit jari Mak Aji. Rakan-rakan balik camping cerita macam-macam pengalaman menyeronokkan, Mak Aji diam ajalah, sedih!

Pagi ni pun Mak Aji nak keluar, nak jumpa kawan, outing dengan kawan lama, lama tak jumpa, juga kerana dia baru balik umrah, banyak cerita nanti. Along dan anak-anak pun balik juga pagi ni, riuh lagilah rumah ni dengan dua askar Melayu (cucu lelaki) tu nanti. Dia dah jadi tauke biskut raya, ambil bekalan dari KL. Sebenarnya mereka balik KL atas urusan kerja suaminya, Along ikut aja, menyamping dengan bisnes kuih rayanya. Jadi, Mak Aji tak boleh outing lama sangat, nanti kena masak untuk anak cucu, juga tamu yang ramai ni. Sibuk lagilah hujung minggu ni. Apapun semua akan aman damai balik semula menjelang esok. Pak Aji akan ke Kota Bharu dengan anak bongsu, Tamu dari Bandung dan Singapura akan balik, tinggallah Mak Aji dengan M sahaja sepanjang puasa. Anak-anak lain akan balik pada hujung minggu. Anak-anak bujang memang ingat Mak Aji lebih pada bulan puasa, makan punya pasallah!! Melayan tekak! Ada-ada saja permintaannya nanti, yang mampu Mak Aji layan masa hujung minggu aja. Hari kerja minta maaflah, nak sampai ke rumah lepas kerja pun, ampun, jamnya mula dari tempat letak kereta lagi, nak gostan keluar kereta pun susah! Ngeri betul ingatkan jam bulan puasa. Tak nak gi kerja lagi!!! 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...