Followers

Friday 29 July 2011

Senaman Terbaik

Mak Aji selalu baca Mercola.com, laman web yang mempromosi kesihatan. Baca memang baca, yang buatnya belum tentu. Apapun, sebelum kita bertindak kita perlu tahu kan? Ikut pengalaman yang lepas-lepas, kalau Mak Aji nak kurangkan berat badan, bulan puasalah ketika yang paling sesuai. Ini kerana Mak Aji perhatikan kalau kita sepanjang bulan puasa taat dengan membuat segala solat sunat baik tarawih, (seelok-eloknya buatlah 20 ya!) solat sunat sebelum dan selepas solat fardhu, kawal makan jangan keterlaluan (jangan sampai sujud pun bunyi air dalam perut!), nescaya berat memang turun. Satu lagi, jangan kerap sangat ke bazar Ramadan, kecuali kalau perlu saja sebab tak sempat masak dek kerana jam melampau!  Hilang sesak kat jalan, sesak kat bazar pulak! Dah elok berat badan turun, tibalah masa raya, masa itulah masing-masing buat hari terbuka dengan pelbagai hidangan yang menyelerakan, langsung hancus usaha sebulan sebelum!!

Jadi, Mak Aji ingatkan (terutama Mak Aji sendiri!!!) bersederhanalah dalam semua perkara, baik makan minum, berbelanja dan lain-lain. Cuma satu saja yang kita perlu tamak dan berebut-rebut - buat ibadah!!

Mak Aji nak kongsi sedikit petua daripada Dr. Mercola tentang senaman untuk mengurangkan berat badan, semoga sedikit sebanyak boleh jadi panduan untuk semua:


10 KEBAIKAN SENAMAN
       1.  Senaman Membakar Lemak di Perut
Senaman aerobik yang berkala dan yang intensitinya sederhana hingga tinggi mampu memberikan kesan yang paling ketara untuk mengurangkan lemak di perut – lemak yang berbahaya dan yang boleh meningkatkan risiko anda untuk mendapat diabetes dan penyakit jantung.
2. Senaman Mengawal Kalori
Anda perlu membakar lebih kalori berbanding yang anda ambil demi mengurangkan berat badan. Senaman secara berkala akan membakar lebihan kalori, yang jika tidak dibakar akan disimpan sebagai lemak.
3.    Senaman Mengekalkan Kehilangan Berat Badan
90% daripada mereka yang berjaya mengurangkan berat badan dan mengekalkannya selama setahun melakukan aktiviti fizikal selama sejam sehari.
4.    Senaman Meningkatkan Metabolisme
Anda akan kehilangan berat badan jika anda berdiet tanpa senaman, tetapi anda akan kehilangan otot. Ini bermakna anda membakar jumlah kalori yang kurang. Lebih banyak otot yang anda ada, maka lebih tinggilah metabolisme dan lebih banyaklah kalori yang anda bakar.
5.    Kesan Senaman lebih Banyak Berbanding yang Ditunjukkan pada Mesin Timbang
Jika anda menambah 3 paun berat otot tanpa lemak dan hilang 4 paun lemak, anda sebenarnya mengalami peningkatan pada keadaan badan anda, meskipun mesin timbang hanya menunjukkan kehilangan 1 paun.
6.    Senaman Menghindar Tabiat Makan kerana Tekanan Emosi
Telah sekian lama terbukti bahawa senaman memperbaiki mood, yang mempunyai kesan secara langsung terhadap mereka yang makan kerana tertekan atau resah.
7.    Senaman Mencipta Reaksi Secara Rantaian
Tabiat kesihatan yang baik biasanya wujud secara berkumpulan. Apabila kita membuat perubahan yang positif, seperti membuat lebih banyak senaman, kita juga akan memberi perhatian terhadap pembaikan lain seperti memperbaiki pemakanan kita.
8.    Senaman Menyeronokkan
Memanjat gunung agak lebih mengujakan berbanding makan seleri. Sebab itulah mengapa lebih mudah untuk kurus dengan cara kehidupan yang lebih aktif berbanding mengekalkan diet yang ketat.
9.    Senaman Menghilangkan rasa lapar
Terdapat satu kajian yang mendapati bahawa mereka yang bersenam dan berdiet sebenarnya kurang lapar berbanding mereka yang berdiet sahaja.
10.  Senaman Meningkatkan Tenaga
Aktiviti fizikal yang berkala meningkatkan stamina dengan cara meningkatkan pengeluaran neurotransmiter yang meningkatkan tenaga. Itu memberikan anda lebih motivasi untuk terus bersenam dan menghilangkan berat badan.
Sumber:


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...