Followers

Friday 22 August 2014

Petua: Cara Hilangkan Kesan Kuning pada Pakaian Bayi

As-salam.

Semalam sambil Mak Aji berborak dengan menantu, dia menyebut yang petua yang Mak Aji berikan kepadanya cukup bermanfaat dan belum pernah diketahuinya.

Sebagai ibu yang mempunyai bayi yang baru alhir atau yang baru berusia beberapa bulan, pernahkah anda bermasalah untuk menghilangkan kesan kuning pada lampin atau tuala serta pakaian bati anda yeng terkena najisnya?? Jika ya, mari Mak Aji kongsikan petua berikut:

Sabun buku cap Buruh.
Untuk menghilangkan kesan kuning tersebut, gunakanlah sabun buku cap Buruh ini, insya-Allah kesan tersebut akan hilang. Jika setelah digosok-gosok, masih ada sedikit kesan, tenyeh lagi sabun ini dan biarkan sebentar dan selepas beberapa minit cuba sental lagi! 

Semasa Mak Aji masih budak-budak lagi memang inilah sabun yang digunakan oleh arwah mak Mak Aji setiap kali untuk mencuci lampin adik Mak Aji. Memang sudah menjadi kebiasaan kami sekeluarga menggunakannya setiap kali ada bayi kecil di rumah. Alhamdulillah sabun ini menghilangkan kesan umpama magic!

Selain itu, sabun ini juga digunakan untuk ditenyeh-tenyeh kepada bahagian luar periuk besar yang digunakan untuk memasak lauk kenduri kahwin (dengan dapur kayu) - agar lapisan sabun ini akan memudahkan kerja menyental periuk nanti!

Selamat mencuba!


2 comments:

nurbijen said...

Salam mak Aji...

Orang kat kg saya panggil sabun ni sabun mayat... entah apa la kaitannya...
Biasa guna utk kilatkan b*ntot kuali jer... Tak tahu pula boleh cuci lampin sekali... boleh cuba bila ada baby nanti... bukan baby pun, cucu nanti... hihihi

Ummu Madihah said...

Salam Nur,

Oh ya ke?? First time dengar gitu. Agaknya org dok buat mandikan mayat kut?? Haisy, muda belia cucu apa, boleh tambah stok lagi tu, biar sampai setengah atau satu team bola sepak, he he!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...