Followers

Tuesday 19 August 2014

Tahukah anda??

As-salam.

Demam raya masih terasa terutama dalam kalangan mereka yang bekerja. Kalau Mak Aji dahulu semasa masih bekerja, sepanjang Syawal sekitar seminggu selepas semua orang sudah kembali bekerja setelah beraya di kampung, maka bermulalah beraya di ofis pula. Hampir setiap hari ada 'rumah'/bahagian/jabatan terbuka. Dengan itu memang sukarlah untuk kita berpuasa enam! Pada hari ini pun ada jemputan raya untuk staf dan juga pesara di ofis Mak Aji. Mak Aji tidaklah pergi kerana menjaga cucu - bye-bye ajelah ya! 

Antara kek yang arwah ayah Mak Aji paling suka dan yang arwah mak Mak Aji buat ialah kek buah yang sama ada dibakar atau dikukus. Seingat Mak Aji arwah mak ada menggunakan cream of tartar (COT - potassium bitartrate) sebagai salah satu bahannya. Mak Aji baru tahu yang COT ini merupakan bahan sampingan yang dihasilkan dalam proses pembikinan wain! Tahukah anda tentang hal ini?? 

Perhatikan betul-betul, tiada tanda halal, kan!!
Sumber foto: eshop.tesco.com.my

Kalau anda baru tahu, selepas ini kalau anda perlu menggunakan COT, pastikan anda menggunakan COT yang ada cap halal ya!

Mak Aji sudah keluar mencari COT dan terjumpa jenama Nona namun setelah puas membelek tiada cop halal padanya. Jenama lain pula tidak terjual. Maka Mak Aji keluar dengan tangan kosong - tangguh lagilah kek buahku!

Setelah membuat sedikit carian, Mak Aji menemukan senarai jenama dan pengeluar COT halal. Sila rujuk laman berikut:

http://www.halal.gov.my/v3/index.php/ms/direktori-halal-malaysia/126-direktori-halal-malaysia

Mak Aji ingin kongsikan juga satu laman yang cukup menarik terutama untuk home-bakers:


Setelah membaca nalumat dalam blog ini, sedarlah kita betapa besarnya tanggungjawab kita untuk memastikan apa yang kita hidangkan untuk keluarga kita terjamin halal dan tidak syubhah! 



2 comments:

Juls Julie80 said...

Assalam..

betul tu mak aji..kadang2 kita bila dah kalut2 beli bahan utk kuih raya, terus terlepas pandang bab2 halal nih.. kdg2 beli pun berdasarkan sebab "dah biasa beli" jenama yg mak nenek guna dari dulu lagi...

semoga ape yg masuk dlm tubuh kita terpelihara dari mende2 yg meragukan..

Ummu Madihah said...

Salam Juls,

Mak Aji pun begitu juga dulu. Bila dah terjumpa maklumat seperti ini, dok teringatlah kita dulu pernah guna dan pernah makan tetapi tak pernah tahu pun!
Insya-Allah, harap2 begitulah ya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...