Followers

Friday 8 August 2014

Jalan-jalan, Makan-makan!

As-salam.

Peluang balik kampung yang sesekali itu dimanfaatkan sepenuhnya untuk jalan-jalan dan makan-makan! Setelah gerai serta kedai makan dibuka seperti biasa selepas beberapa hari raya, maka berikut yang sempat Mak Aji jamah sementara di kampung. Ada yang dibeli dan ada yang dimasak sendiri.

Sebaik sahaja gerai/kedai makan dibuka semula selepas raya, Mak Aji makan nasi berlauk Sharifah Aini (tuan punya gerai itu rupanya seperti arwah Sharifah Aini!) di Kubang Kerian. Selain nasi kerabu Mak Aji juga makan nasi tumpang (agak lewat sedikit, dah hampir tengah hari).

Nasi berlauk Sharifah Aini di kiri dan nasi berlauk dari gerai lain di Chicha.
Nasi tumpang - tiada yang boleh lawan nasi ini yang arwah mak
Mak Aji buat sendiri!

Adik Mak Aji, Cik Na ada membawa lokan ke rumah Cik Ning - apa lagi, bubur lambuk Pantai Timurlah menunya! Bermangkuk-mangkuk kami makan bubur itu pada tengah hari tersebut! Maka hilanglah kempunan terhadap bubur lambuk (asal puasa sahaja terbayang bubur lambuk):

Bubur ini kegemaran kami sekeluarga!

Kalau untuk masakan lain Cik Ning jadi tukang masak dan Mak Aji cuma membantu, untuk bubur ini Mak Aji jadi tukang masak utamanya, he he!

Cik Ning ada menyebut agar Mak Aji masakkan sayur asem yang pernah dimakannya di rumah Mak Aji tidak berapa lama dahulu. Jadi untuk suatu tengah hari kami bertukar selera ke menu Indonesia dengan lauk sayur asem, sambal bajak (chefnya Madihah), ikan pekasam (yang ini lauk tempatanlah) serta telur dadar gebu (chefnya juga Madihah):

"Sedap sayur asem," kata Cik Ning! Senyum chefnya!
"Sambal bajak juga sedap," kata Cik Ning! Boleh simpan stok
dalam peti ais.
Ikan pekasam sebagai lauk sampingan yang membuka selera.
Telur dadar gebu.

Boy pula teringin untuk makan nasi air/nasi bubur dan kami ke Restoran Manisnya Madu di Pengkalan Chepa untuk menikmatinya. Maaflah ya, sudah makan separuh jalan baru teringat untuk merakam fotonya:

Bertambah-tambah kami makan!
Rasanya kita boleh bikin sendiri lauknya ni!

Mak Aji pernah merasa ABC di Restoran Hayaki di Jalan Dusun Muda, Kota Bharu dan memandangkan rasanya cukup sedap, Mak Aji serta Madihah serta Cik Ning berkunjung ke situ untuk menikmatinya pada suatu petang. Rupa-rupanya ada 2 restoran Hayaki di situ (mengapit Jalan Dusun Muda - di seberang jalan), satunya berhawa dingin dan satunya terbuka. Kami memilih yang berhawa dingin agar lebih selesa. Apabila ditanya ABC, katanya ABC tiada di situ tetapi di seberang jalan. Dengan itu kami memesan Capppucino sahaja. Sebaik keluar dari situ Mak Aji mengajak Madihah dan Cik Ning ke Hayaki yang satu lagi - Mak Aji perlu pekena juga ABC-nya!:

Cappucino - nak minum pun sayang, comel sangat!
Akhirnya, dapat juga menikmati ABC!
Madihah pesan chicken choplah pulak.
Comel, kan, teh-o ais dalam mason jar!

Setelah selesai makan dan minum, kami keluar dari Hayaki dan sambil menuju ke kereta, Mak Aji menoleh ke Hayaki pertama yang kami singgah dan kelihatan pelayannya memerhati kami! Aduhai malunya - agaknya dia tergelak memerhati gelagat kami yang keluar masuk dua Hayaki secara berturut-turut!! (control malu!)

Sebelum kami bertolak balik ke KL kami juga ke White House, kopitiam yang terlatak di hadapan Masjid Muhammadi, Kota Bharu. Tentunya di situ menu popularnya, roti bakar (atas dapur arang!) serta telur masak separuhnya - to die for!:

Roti bakar dengan mentega dan kaya. Comel cawannya, kan!
Telur masak separuh bertemankan kopi-o! Mabeles!!

Apabila semua hajat untuk makan pelbagai makanan tertunai, maka bolehlah kami bergerak balik ke KL, he he!! Oh ya, Madihah ada menyebut mahu makan ICT bukan ICT di Shah Alam, tetapi ikan celup tepung di Pantai Penarek di Terengganu! (Istilah ni kredit kepada Ibu Qis kerana memaklumkan kepada Mak Aji! - Tq dear!). Jadi pada hari Isnin (agak-agak jalan sudah tidak sesak lagi), kami balik ke KL melalui jalan pantai. Selepas itu barulah kami menyusur ke LPT menuju ke KL. Melayan anak punya pasal, kami menambah 200 km perjalanan berbanding kalau balik melalui jalan Gua Musang! Mahu lihat rupa ICT?:

Makan tengah hari dengan 3 ekor ikan kembung dan empat ekor sotong
bersaiz besar! Temannya air kelapa muda.

Setelah kenyang makan, kami menyinggah solat di masjid berhampiran sebelum bertolak terus ke KL. Alhamdulillah, sekitar 9 malam kami selamat sampai ke rumah setelah puas jalan-jalan, makan-makan! Seperti biasa, kalau di kampung peluang untuk puasa enam memanglah tipis. Sudah kembali ke KL kenalah buat sementara Syawal masih ada ni! Badan pun sudah naik berkilo (takut untuk naik ke mesin timbang), eloklah kalau dapat dicairkan balik lemaknya! Jom puasa untuk mereka yang masih belum berbuat demikian!!

- dieyana - said...

terbaekk mak aji! ;-)) inilah masanya, jalan2 makan2

Ummu Madihah said...

Salam Dieyana,

He he, betul tu, puas makan! Nampak Dieyana je teringat roti titab! Kakak Mak Aji ada sebut roti titab pada pagi hari yang kami nak balik ke KL. Jadi x sempat lagilah untuk mencubanya! Insya-Allah akan menjad agenda utama bila balik kampung lain kali!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...