Followers

Monday 7 January 2013

Kenduri Kahwin di Besut

As-salam.

Semasa berada di kampung tempoh hari, Mak Aji sempat meraikan perkahwinan anak sepupu Pak Aji di Kampung Gong Tanah Merah, Besut, Terengganu. 

Menu kenduri ada sedikit kelainan daripada biasa. Begitu juga dengan persembahan dikir barat yang anggotanya perempuan kecuali juaranya. Saksikan:


Gulai kawah sedang dimasak.

Masak pedas ubi dan daun keladi.

Sira labu.
Gulai kawah.
Nangka muda yang dicelur sebagai ulam.
Tentunya budu!
Pelbagai ulaman.
Pinggan Mak Aji.
Perhatikan buah ara  yang ditambah kepada gulai kawah.
Kumpulan dikir barat.   
Sawah padi yang digenangi air.
Pemandangan dari seberang jalan yang cukup mendamaikan!

Selain foto di atas, ada lagi lauk lain seperti ayam masak merah. Sengaja tidak dirakam sebab lauknya biasa kita temui. Yang paling unik ialah masak pedas ubi dan daun keladi. Mak Aji dimaklumkan bahawa lauk ini biasa dihidangkan semasa kenduri kahwin. Yang cukup menyelerakan juga ialah budu serta pelbagai ulaman yang dihidangkan! 

Semasa Mak Aji masih budak-budak, setiap kali makan kenduri, Mak Aji selaly tercari-cari 'hati' dalam gulai kawah. Apabila sudah dewasa sedikit barulah ketahuan bahawa 'hati' itu sebenarnya buah ara! Kena tipu rupanya!


 

4 comments:

Phyllis @Around the House said...

gosh the food looks so delicious, I would love to try it all..love the cool picturees...if you have time please visit my friends blog it is new and she has no visitors yet she is at mydogsmygardenandmary.blogspot.com thank you soooo much...I will be back to visit again....

Ummu Madihah said...

Hi again Phyllis,

Glad u like it. I will make your friend a visit! Yes, do visit again!

Aida Salleh said...

kak, kalau lauk gitu confirm saya terkulat2 sbb tak biasa n tak pandai makan...huhuhuuu...

Ummu Madihah said...

Salam Da,

he he he! Yang pastinya gulai kawah tu boleh makan. Begitu juga ayam masak merah yg saja x letak gambar sbb lauk biasa. Dah dua dah yg Da boleh makan! Yg lain tu utk locals ajalah, he he!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...