Followers

Monday 23 December 2013

Ziarah ke Baitul Maqdis - 2



As-salam.

11 Disember 2013

Kami bangun dari tidur dalam kedinginan pagi. Hujan masih turun dan angin juga mula bertiup, menambahkan lagi cuaca sejuk. 

Seperti semalam semasa memulakan perjalanan Habib Ali mengetuai bacaan doa safar. Seterusnya beliau memberi tazkirah serta memberi penerangan tentang tempat-tempat yang bakal kami ziarahi. Penerngan tentunya juga diberikan oleh pemandu pelancong. 

Kami berkumpul untuk menaiki bas sekitar jam 9.00 pagi selepas sarapan. Kami mendaftar keluar hotel dan meneruskan perjalanan ke sempadan Israel. 

Lembah Jordan kami lalui. Kawasan itu merupakan kawasan tanah subur yang ditanam pelbagai buah-buahan serta sayur-sayuran. Kami dimaklumkan bahawa Jordan tidak mengimport buah-buahan dan sayur-sayuran dari luar negara. Sebaliknya mereka menanam sendiri untuk keperluan tempatan. Mak Aji agak terkejut apabila melihat kebun pisang! Pokoknya tidak tinggi dan kami dimaklumkan bahawa pisang tempatan agak kecil saiznya dan berbau harum! Selain itu terdapat di tepi-tepi jalan orang berjual tomato dengan lori pikap - penuh lori! Tomato juga bukannya dijual sebiji-sebiji tetapi dalam kotak kayu! Memang mereka banyak menggunakan tomato dalam masakan mereka. Padanlah kulit mereka cantik! 

Melalui Lembah Jordan.
Kedai bebas cukai di sempadan masuk ke Israel.
Cuaca sejuk kerana hujan dan angin - burung juga kesejukan!
Yang bagusnya mereka tidak perlu baju tebal!

Setelah mendapat kebenaran untuk masuk ke Israel, kami meneruskan perjalanan ke check point yang memisahkan Jordan dengan Israel yang dikenali sebagai Allenby Bridge atau Allenby Terminal. Kami tiba sebelum jam 9.00 pagi. Sesampainya bas di situ petugas mengeluarkan bagasi untuk diimbas manakala kami menunggu isyarat untuk turun dari bas dengan membawa hand luggage, juga untuk diimbas (bagasi dan tuan bagasi sekali!). Kami beratur untuk melalui imigresen peringkat pertama, diimbas diri dan hand luggage, dan akhir sekali untuk mendapatkan kebenaran memasuki Israel (mereka tidak membuat cop pada pasport. Sebaliknya mereka memberi sekeping kad seperti berikut:

Di hadapan.
Di belakang.
Setelah melalui imigresen kali kedua, kami terpaksa menunggu lagi bagasi yang imbas. Jam 1.11 petang barulah semua bagasi kami lepas daripada pemeriksaan (mereka amat berhati-hati dan memeriksa ketat setiap orang dan barang yang masuk ke Israel!). 

Selesai semuanya kami terpaksa melalui beberapa lagi check point sepanjang jalan kami ke kota Jericho, kota tertua di dunia! Kami makan tengah hari di restoran Mountain of Temptations. Restoran dan kedainya milik orang Palestin. Banyak cenderamata yang terdapat di situ. Namun begitu harganya agak bolehlah tahan juga! Mereka menggunakan mawatang Israel iaitu Sheqalim atau matawang dolar Amerika. Nilai Sheqalim lebih kurang sama dengan RM1. 



Berikut foto di sekitar kawasan rsetoran dan kedai itu:


Buah delimanya cukup besar! Tidak dijual buahnya tetapi yang dijual jusnya.
Mak Aji adalah membeli sedikit ole-ole, jangan tidak!
Mata airnya dikatakan tidak pernah kering sejak beribu tahun dahulu!
Memang istimewa kota lama ini!
Jericho merupakan tempat yang Nabi Isa a.s. pernah singgah dalam perjalanan ke Baitul Maqdis. Kota ini juga merupakan tempat yang Nabi Isa a.s. memulihkan penglihatan orang buta. Anda semua pasti tahu akan kisah tersebut.

Setelah perut kenyang dan puas membeli-belah, kami meneruskan ziarah ke Hisham's Palace, iaitu istana musim panas salah seorang khalifah Bani Umayyah dahulu. Projek pemuliharaan sedang dijalankan oleh pihak kerajaan Amerika Syarikat.




Pada lewat petang dan dalam renyai-renyai hujan kami sampai ke Baitul Maqdis/Jerusalem. Kami terus mendaftar masuk ke Hotel Holy Land yang hanya bertentangan dengan Masjidil Aqsa. 

Setelah mendaftar masuk ke hotel.
Oleh kerana maghrib masuk sekitar jam 4.30 petang, maka sebaik sahaja masuk ke bilik, kami terpaksa bergegas ke masjid. Maka dalam hujan (tanpa payung pun!) kami berjalan ke masjid yang memakan masa lebih kurang antara 20-30 minit. Kami masuk melalui pintu Babus Zahro:

Babus Zahro (pintu Zahro).
Dari pintu tersebut terdapat pondok kawalan tentera Israel di atas tembok sebelah kiri. Kami menuruni tangga cobble stones, belok kiri, terus, belok kanan lantas sampai ke pintu pagar utama kawasan masjid, iaitu ini yang dikawal beberapa orang tentera Israel siap berpakaian seperti pasukan polis SWAT dan bersenjata!:

Pintu besar untuk masuk ke kawasan masjid.
Setelah sampai ke bangunan masjid, terdapat satu lagi pondok kawalan tentera! Pada mulanya hati agak berdebar-debar namun setelah setiap hari lalu-lalang, hati tidak lagi risau. Tentera berkawal (katanya) agar tiada yang selain orang Islam yang masuk dan membikin kacau dalam kawasan Masjidil Aqsa!

Di luar pintu utama masjid ada lagi pondok kawalan tentera Israel!
Alhamdulillah cukup seronok kami semasa pertama kali menjejak kaki ke dalam masjid! Setelah selesai solat sempatlah kami berfoto kenangan:




Mehrab Siti Mariam - tempat ibadahnya Siti Mariam yang menerima
makanan dari syurga!
Puas meninjau keindahan di dalam masjid serta menikmati ketenangan beribadah di dalamnya, kami pulang ke hotel untuk menikmati keindahan Masjidil Aqsa dari beranda yang kebetulan menghadap masjid! Masya-Allah cukup indah sekali!:




Sekali lagi kami tidur keletihan namun cukup teruja menikmati keindahan Masjidil Aqsa serta ketenangan yang dikecapi sepanjang berada di dalamnya, alhamdulillah!



4 comments:

kakmonie said...

tak sabar tunggu episode ke-3. Seronoknya

Ummu Madihah said...

Salam Monie,

Alhamdulillah, tunggu!!

Aida Salleh said...

Salam kak,

bertuahnya akak dapat sampai ke sana....

Ummu Madihah said...

Salam Da,

Alhamdulillah, bila dah ada rezeki sampai juga, walau pun sebelum ni, tak pernah terfikir pun nak ke sana!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...