Followers

Wednesday 3 August 2011

Ramadan 1432

Ramadan datang lagi. Macam biasa, hari pertama migraine, badan nak menyesuaikan diri dengan tak makan dan kurang tidur agaknya. Selepas cobaan hari pertama itu, oklah. Hari kedua puasa baru mula kerja, agak ngeri jugak bila memikirkan jam luar biasa kerana semua orang (agaknya??) menukar waktu keluar daripada WP2/3 ke WP1. Maknanya hampir semua kakitangan awam keluar 4.30 petang. Dalam perjalanan balik pula mereka menyinggah di bazar ramadan (kalau tak beli di pejabat, untuk mereka yang ada bazar di pejabat!). Itu yang Mak Aji terpaksa tempuh beberapa bazar ramadan sebelum sampai ke rumah. Jamnya jangan ceritalah. Alhamdulillah syukur anak dara Mak Aji ada kat rumah. Jadi Pak Aji dengan dialah yang masak untuk berbuka puasa. Masakan yang rumit sikit Mak Aji kenalah masak. Semalam Pak Aji masak sayur asem, sejenis masakan yang kami mula kenal (dan gemar) di Surabaya. Menurut Ustazah Faizah, isteri Habib Taufiq (mudir Pesantren Daruzzahro, Pasuruan, Surabaya), inilah masakan kegemaran Habib, dan lauk ini dimakan bersama-sama ikan asin. Lauk ni rupa macam lauk singgang atau asam rebus - rebus daging sampai empuk, masukkan hirisan lengkuas, bawang merah dan putih, cili api tumbuk, buah keras, letak jagung manis yang dipotong tiga atau empat, ubi keledek, asam keping, garam, sedikit gula (Mak Aji tak guna ajinomoto/MSG. Anak-anak Mak Aji, dengar aja masak asem terus mengeluh, "Kat sana sayur asem, kat sini sayur asem jugak ker??" Masakan itu yang mereka makan hampir tiap hari selain tempe (di Surabaya). Anak dara pula masak sambal sotong. Mak Aji balik cuma goreng daging dan buat kangkung goreng belacan aje. Pengat llabu masih ada dan Mak Aji beli juga sedikit kuih, terliur punya pasal. Bila dihidang, macam penuh aje meja. Mak Aji cakap, lepas ni kena kurangkan, buat satu lauk saja, satu sayur. Dah cukup. 

Untuk hari ni, anak-anak nak KFC pulak, ada yang yang dinner plate, ada yang nak whole leg yang baru tu. Nampaknya kami berdua ajelah makan nasi malam ni. Kata Pak Aji nak makan asam rebus ikan apa ntah, katanya lagi sedap daripada ikan nyok-nyok. Kemungkinan besar itulah rezeki berbuka untuk malam ini. 

Walau apa sahaja rezeki yang Allah beri, kita harus memanjatkan setinggi-tinggi syukur Alhamdulillah kerana di luar sana ada sahaja mereka yang hidup dalam keadaan kesukaran, seperti kawan-kawan dari Dawama yang dipaksa bercuti tanpa gaji, tak tahu sampai bila. Sedih Mak Aji memikirkan mereka, apa lagi dalam keadaan bulan yang mulia ini dan bakal menyambut raya pulak! Begitu besar dugaan yang Allah beri kepada mereka. Mak Aji doakan masalah mereka akan selesai secepat mungkin!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...