Followers

Thursday 28 February 2013

Kalau Namanya Doktor, ......

As-salam.

Beberapa minggu lepas Mak Aji membuat pemeriksaan darah (termasuk air kencing) tahunan dan untuk itu Mak Aji terpaksa membayar sendiri sebab tidak ditanggung oleh bekas majikan. Kosnya sekitar antara hampir RM200 hingga RM250. Ini termasuklah ujian cancer marker yang mengukur bilangan sel kanser di dalam badan.

Berdasarkan hasil ujian, paras kolesterol masih melepasi tahap normal (5 lebih), tekanan darah agak rendah dan paras gula dalam darah juga rendah sedikit. Padanlah badan rasa lemah longlai hinggakan solat pun terpaksa dilaksanakan secara duduk kecuali untuk rakaat pertama. Setelah sekitar seminggu memakan B Complex serta makan supplement lain, alhamdulillah badan sudah sihat sepenuhnya. 

Ini rupa surat rujukan doktor swasta ke Hospital Sungai Buloh (kita tidak boleh terus berjumpa pakar kecuali dirujuk oleh klinik kesihatan terlebih dahulu - proses tapisan).

Agak-agak boleh baca ke???

Satu masalah yang sudah agak lama dialami ialah keadaan otot bahu yang sentiasa tegang. Kakak Mak Aji dan juga seorang kawan ofis mengalami perkara sama. Jadi beberapa hari lepas kami ke Klinik Kesihatan di Sungai Buloh dan doktor itu seterusnya merujuk Mak Aji ke pakar di Hospital Sungai Buloh. Ini pula rupanya:

Surat rujukan.

Dalam kedua-dua surat jelaslah betapa 'cantik'nya tulisan doktor! Kalau 'kecantikan' tulisan doktor ini menjadi salah satu ciri untuk melayakkan seseorang ,enjadi doktor, Mak Aji rasa Pak Aji terutamanya dan Mak Aji juga layak! Tulisan kami tidak kurang 'cantik'nya!

Berbalik ke isu di atas, entahlah bila pula Mak Aji akan ke Hospital Sungai Buloh. Insya-Allah minggu hadapanlah agaknya. Entah macam manalah temu janji dengan pakar fisioterapi ya?? Wallahualam.


Catatan: Semasa belajar dahulu Pak Aji pernah dipanggil pensyarah untuk menulis semula jawapan peperiksaannya kerana pensyarah tidak dapat membacanya!!





2 comments:

AsiahRSC said...

Shimah, awat mahal sangat? I selalu uat blood test RM130 saja!

Ummu Madihah said...

Salam Siah,

Kadar yg I sebut tu di klinik panel kita di Bkt Rahman Putra. Memang mahal. Kalau dengan suami Kak Fadhillah seratus lebih je. Cuma jauh sikitlah kat Subang Jaya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...