Followers

Friday 1 March 2013

Berumah di Surau

As-salam.

Pagi-pagi ini Mak Aji terbaca kisah seorang lelaki yang menumpang tidur selama enam minggu di perpustakaan Universiti Cambridge New York. Cerita ini mengingatkan Mak Aji tentang kisah benar salah seorang kenalan sekuliah berpuluh-puluh tahun dahulu.

Pada suatu pagi semasa di dalam dewan kuliah, Mak Aji duduk di belakang kenalan ini dan setelah seketika terbau sesuatu yang hapak. Mak Aji dan kawan-kawan masing-masing berpandangan sesama sendiri dan sejurus selepas itu salah seorang kawan menuding ke arah kenalan itu di hadapan kami! Rupa-rupanya bau datang daripadanya. Dari situ timbullah cerita bahawa dia sebenarnya selama tempoh pengajian tiga tahun itu tidak pernah tinggal di tempat lain selain di surau sebuah fakulti bersebelahan fakulti kami!! Agaknya beg besar yang dibawa dari kampung (pantai Timur) rupa-rupanya disimpan di situ juga. Segala urusan mandi-manda serta mencuci pakaian dilakukan di tandas fakulti berhampiran surau itu!! (Pak Aji - rakan sekuliah Mak Aji, he he! - dan juga sebahagian besar pelajar lelaki memang mengetahui hal itu tetapi pada mereka perkara itu agak biasa-biasa sahaja!).

Mak Aji cuba membayangkan di mana agaknya kenalan itu sekarang?? - Kalau kakitangan kerajaan sudah tentu berjawatan tinggi dengan gaji lumayan dan entah-entah sudah bergelar Datuk/Dato???

Namanya Mak Aji kurang pasti tetapi rupanya masih boleh dibayangkan lagi! Pelik tetapi benar!!


Orang yang tidak berumah - sekadar hiasan sahaja.



Bagaimanakah dengan anda? Sanggup anda berbuat seperti dia? Mak Aji agak mungkin kenalan tersebut datang daripada keluarga yang agak daif sehinggakan terpaksa menempuh hidup seperti itu! Bersyukurlah kita yang kita terkecuali daripada terpaksa berbuat sepertinya!

Sumber foto: nursing322sp10.wordpress.com




2 comments:

Kamsiah yusoff said...

kalau perempuan,susah sikit nak buat mcm tu mak aji...lelaki mana2 pun boleh...:)

Ummu Madihah said...

Salam Kam,

Hai, kalau lelaki pun tak semua boleh kut?? Jenis mudoh baso dooh dia tu agaknyalah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...