Followers

Thursday 29 September 2011

Hargailah Harta Orang

Mak Aji masa muda-muda dulu selalu pinjam buku (cerita, bukan buku sekolah) daripada kawan-kawan, dari perpustakaan, juga daripada cikgu yang merupakan guru tuition matematik. Sebelum mula membaca, biasanya Mak Aji gunakan surat khabar lama dan balut kulit buku itu, macam anak-anak kita balut buku teks masa baru nak mula sekolah. Gunanya, untuk memastikan novel tak lunyai di tangan Mak Aji semasa Mak Aji baca. Mak Aji nak pulangkan buku itu dalam keadaan yang hampir sama dengan keadaannya semasa Mak Aji pinjam! Selain itu, kalau baca sekerat jalan, guna penanda buku atau cebisan surat khabar buat penanda, tak ada main kelepet-kelepet kat tepi - sayang wei, lagipun harta orang! Bila sudah biasa buat, tak ada yang luar biasa dengan hal itu. Bila orang lain pula pinjam buku kita, biasanya dari buku yang baru, terus lunyai dibuatnya!

Kalau membeli barang lain pun Mak Aji sanggup beli yang agak berkualiti, biar bayar lebih sedikit tapi tahan lama dan susah rosak. Ada pulak orang yang kedekut sangat nak keluar duit tapi kalau bab meminjam laju saja! Sudahlah pinjam, dilayannya barang kita macam harga 20 sen saja! Mana tak berasap telinga! Macam-macam perangai manusia!

Kita ni nak kena hormat harta benda orang, namanya pun pinjam. Lainlah kalau harta sendiri, nak buat sesuka hati, silakan, tak ada siapa yang nak marah! 

Soal hormat harta orang ke, hormat orang ke, tak perlu diminta baru kita nak hormat. Hormat juga bukan secara automatik - asal lebih dari segala segi terus kena hormat. Macam orang putih kata, "We have to earn our respect!" Waima kita ni harta menimbun, bergelar ke, berpangkat setinggi mana pun, anak ulama besar mana ke, kalau tak tahu hormat orang, maka jangan terkejut kalau orang tak hormat kita.   Tanpa harta, tanpa gelaran, tanpa pangkat, tanpa keturunan yang baik pun kalau tahu hormat orang, maka orang itu patut dihormati juga, waima tukang sapu di tepi jalan.

Mak Aji sebenarnya tengah berasap telinga sebab orang yang pinjam kamera baru pulangkan - dalam keadaan rosak dan dengan kesan-kesan terjatuh! Bilalah lagi Mak Aji nak beli kamera, yang itu dulu pun sekitar seribu. Beli itupun sebab kamera lama rosak. Pertama kali nak ke Tokyo takkan tak bawa kamera, jadi beli yang all weather, takut beku. Sayang wei duit seribu down the drain. Ada sesiapa nak derma kamera DSLR yang baru untuk Mak Aji - manalah tahu kutlah ada dermawan di luar sana??

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...