Followers

Wednesday 15 May 2013

Raikan Ibu Anda!

As-salam.

Pada hari Ahad lepas ramai dalam kalangan kita yang 'merayakan' Hari Ibu dengan cara masing-masing. Kedengaran juga suara-suara yang menyatakan bahawa jika kita ikut serta merayakannya, maka kita dalam golongan yang berdosa kerana mengikut amalan orang-orang kafir. Katanya juga setiap hari merupakan Hari Ibu. Apa yang tidak disebutkan pula, (jika setiap hari merupakan Hari Ibu), bagaimanakan kita meraikan ibu kita setiap hari??  

Seperti yang kita semua tahu, pada zaman sekarang dengan sebahagian ibu yang berkerjaya, ibulah yang membantu mencari rezeki, dialah tukang masak, tukang cuci, tukang jaga anak, jururawat, supir, kaunselor, tukang kebun, orang tengah (bila berlaku pergaduhan antara ahli keluarga), ....... Terlalu panjang senarai tugas ibu sehinggakan tidak tercatat pula!! Ibu juga bertugas 24/7! Mak Aji yakin tiada satu pekerjaan pun di dunia ini yang mengkehendaki petugasnya bekerja selama itu!! 

Pendek kata dengan segala macam tugas dan pengorbanan itu, selayaknyalah ibu sentiasa dihargai, jangan sampai dia berkecil hati dek apa-apa tindakan dan kata-kata ahli keluarganya. Layanlah ibu dengan baik kerana kehilangannya nanti pasti akan ditangisi (harinya akan tiba untuk dia meninggalkan kita untuk selamanya!). Hargailah setiap detik masa yang diluangkan bersama-samanya dengan sebaik mungkin, sebab jika tidak anda akan menyesal sepanjang hayat. Ingatlah bahawa syurga itu di bawah tapak kaki ibu!

Berbalik kepada keluarga kami pula. Hendak dikatakan meraikan Hari Ibu tidaklah juga, sekadar keluar makan sekeluarga (mana-mana ahli keluarga yang hadir sahaja) di Restoran Saba di Setiawangsa. Restoran penuh padat sehinggakan ramai yang terpaksa menunggu giliran untuk duduk - ramai yang makan sekeluarga - meraikan Hari Ibulah agaknya!

Zhafran, Pak Aji, Mak Aji, Nadia dan Hanif menghadap pinggan yang licin!
Makanan kegemaran masing-masing, tentunya kambing! Keesokannya Mak Aji dan Pak Aji ke hospital (Mak Aji ada temujanji untuk mengambil ubat statin (untuk kolesterol) dan Pak Aji pula mengadu sendi-sendinya sakit (astroartritislah tu, he he!!). Apabila tekanan darah diambil kedua-dua tekanan darah kami naik (Mak Aji punya bacaan yang tertinggi setakat ini!) dan Pak Aji juga sedikit tinggi daripada biasa. Apa yang peliknya, sekiranya kami makan kambing di al-Rawsha, tiada pula kesan sebegini! Kenapa pula di Saba begini jadinya?? Kambing kampung berbanding kambing import (bandar, he he!!)? Wallahualam!

Peringatan untuk kami berdua - go slow on the kambing!! 



6 comments:

Kamsiah yusoff said...

betul tu mak aji..ibu bgn paling awal..tido pulak palinglewat..semua keje dibuat dgn ikhlas..tanpa mengharapkan bayaran sedangkan kerja 24 jam tanpa henti...semuanya demi kasih sayang terhadap keluarga..

hehe..saya tak makan kambing..daging jugak amat2 jarang makan...

Ummu Madihah said...

Salam Kam,

Kalau keluarga x hargai jasa ibu xtaulah nak kata apa lagi, kan!

Kami sekeluarga memang hantu kambing! Namun xlah selalu, sekali-sekala aja layan tekak ni! Daging pun kami jarang makan. Menu harian ikan.

zonaku said...

mak aji, sedap tu kambing... mungkin cara memasak yang membezakan.... kami sekeluarga juga suka, tapi x makan la selalu.

jaga kesihatan ya mak aji n pak aji.... ubat jgn lupa makan.

Ummu Madihah said...

Salam Zonaku,

Mungkinlah kut, kan. Lain kali kena beringat-ingat sikitlah bila nampak kambing tu! Insya-Allah, tq dear!

- dieyana - said...

sedap kambing tu mak aji, kami laki bini, malah anak2 pun suka makan kambing (jarang2 ank ekcil suka kambing ni..he3). tak pernah mkn di al-rawsha, saba pernah lah...

Ummu Madihah said...

Salam Dieyana,

Memang ya, budak budak2 kecik je, ada org dewasa pun yg x suka kambing. Rugi rasanya mereka yg x suka, atau x berani mencubanya! Dieyana kena gi kat Rawsha, memang sedap, akak pernah bawa Kak Seri Banon ke situ, dia pun suka gak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...