Followers

Tuesday 9 July 2013

Majlis Tahnik Cucu

As-salam.

Blog Mak Aji sudah mula hendak naik sawang dek sedikit sibuk menjaga menantu dan cucu baru. Rutin pagi Mak Aji bermula sejak awal pagi lagi untuk menyiapkan air mandi mereka. Air rebusan daun pandan serta serai wangi (setakat hari ini) serta herba di dalam uncang yang diberikan oleh tukang urut. Esok insya-Allah akan ditambah lagi dengan daun lengkuas serta halia sekali (dapat nasihat daripada kawan). Air mandian Aleesya pula selama tiga hari yang lepas, air rebusan kelopak 'bunga inai'. Bunga inai ini pula merupakan kelopak bunga kering yang dibeli dari kedai sinseh khusus untuk mengelak kuning pada bayi yang baru lahir. 

Sekitar jam 8.00 Aleesya akan dijemur, juga untuk mengelak kuning. Insya-Allah akan diulang lagi beberapa hari. 

Pada hari  ini genaplah usia 7 hari cucu baru Mak Aji, Aleesya. Kami cuba untuk mendapatkan seekor kambing tetapi hajat tidak kesampaian sebab pihak yang kami mahu tempah agak sibuk (fully-booked) sehingga menjelang raya nanti! (taukeh kambing must be laughing all the way to the bank!! - kalau macam ni siapa yang mahu kaya cepat bolehlah berniaga kambing pula!).

Tiada kambing maka ayam sahajalah sebagai ganti. Untuk majlis tahnik (ada orang gelar 'belah mulut') Mak Aji menyediakan kari ayam daripada 3 ekor ayam dan dicicah dengan roti arab (kalau kuzi kambing cicah roti arab, bukanlah lebih sedap?!). Madihah pula menyediakan kek cawan sebagai pencuci mulut. Kami sekadar menjemput jiran tetangga serta beberapa kawan rapat sekitar rumah sahaja. Majlis disempurnakan oleh Ustaz Azhar Hashim dari Subang Bestari. 

Berikut beberapa foto sekitar majlis pada pagi ini:

Nyamannya bila kepala sudah licin!! (after photo).
Menikmati susu ibu yang diperah (before photo with hair).

Seronoknya dapat pakai gaun yang pertamaku! 
Ustaz Azhar dan Tokbah semasa majlis.

Insya-Allah aqiqah akan dilaksanakan kemudian nanti. 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...